Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2013 05:25 - Това лошо, лошо ВВС.
Автор: svilen75 Категория: Туризъм   
Прочетен: 1962 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 06.10.2013 05:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  image image   image
     Тази седмица отново имахме повод за национална „гордост”. Появи се поредния филм на западна медия, в която главен герой е България. Тази „новина” не предизвика никакъв интерес у мен. Така, де, нищо ново не можеха да ми покажат, което да не съм виждал със собствените си очи. Катуни с цигани - под път и над път, нали те са основния сюжет, когато западни медии снимат репортажи за родината. Само, че този път действащите лица не бяха цигани, а английски пияндета (не, че има разлика). В Слънчев бряг, разбира се. Още по-безинтересно.      Това, което ме накара да се заинтересувам повече по въпроса бяха купищата статии из български медии и интернет пространство, „защитаващи” националното ни достойнство. То не бяха съвети ВВС да направи репортаж за Амстердам, не бяха журналистически „разследвания” за житието и битието на снимачния екип в Слънчев бряг, не бяха призиви държавата (каквото и да означава „държавата” в този случай) да защити реномето на българския туризъм (макар, че „реноме” и „български туризъм” в момента са две взаимоизключващи се понятия) ... Само призиви да обявим война на Велкикобритания не срещнах. Като и да е, всичко това предизвика интерес у мен. И реших да изгледам въпросния „Пиячка, обиколки по баровете и България” ...      Ах, това лошо, лошо ВВС!!!Как може да показва България по този начин? Поредната империалистическа пропаганда на прогнилото западно общество. Няма да се учудя, ако се окаже, че ВВС с кастинг е избрало няколко хиляди измежду най-пропадналите британски младежи, купило им е самолетни билети за България, дали са им пари за алкохол и са дошли да ги снимат в поредното риалити. Нямам друго обяснение, иначе тези пропаднали британци никога, ама никога нямаше да се сетят да дойдат в България ...      Да, да, ама не, както се казва в подобни случаи. Защото филма показва самата истина. Истина, която я знаем от години, но сме се разбрали, че не е „културно” да я споменаваме на глас.      Единственото хубаво нещо в случая е, че българския народ до известна степен се обедини. Защото историята е доказала, че за да бъдем обединени, то задължително ни трябва общ враг. Ако е чужд – още по-добре.
     Но какво обединение само ... Не обединение да превърнем страната си в едно добро място за живеене и туризъм, а акция под надслов „Може да живеем в кочина, ама си е наша. И като ще е кочина да е пълна кочина. Така, де, поне в нещо да сме първи. Ама за това не сме виновни ние, ами прасетата, които идват у нас.”.
     За целта има организирана фейсбук група „Аз НЯМА да позволя да се гаврят с България” ... Макар, че по-голяма гавра с България, която й причиняваме самите ние, начело с родните „бизнесмени”, правещи туризъм, едва ли може да има. https://www.facebook.com/do.not.mess.with.BG      Човек ще реши, че в тази група ще се поместват красоти, снимки и репортажи от китни български места (които за съжаление стават все по-малко под натиска на горепосочените „туристически босове”). Не, нищо подобно. Оказва се, че това е група, в която се призовава да се публикуват снимки на английски пияндета в родната им Англия. Иначе казано не е забравена старата поговорка „Нападението е най-добрата защита”. Все едно админите на групата са вземали уроци от ПР-ите на политическите партии. До този момент не бях допускал, че този долен начин на водене на битки, познат от политическите среди се е вкоренил чак до такава степен в обществото. Със сигурност стратегията "Виж се ти пък к"ъв си, бе" няма да има търсения ефект в международен план, където на негативните подходи не се гледа с добро око при решаване на обществени проблеми. Но това за нас е най-малкия проблем в случая.      Тази кампания в духа на „най-добрите” махленски, клюкарски традиции, беше подета от една статия в интернет: http://www.beu.bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%BE%D1%82%D0%B2%D1%80%D1%8A%D1%89%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D1%83%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B1%D0%B8-%D0%B1%D0%B8-%D1%81%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D1%81%D0%BB%D1%8A%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%B2-%D0%B1%D1%80%D1%8F%D0%B3-news9997.html      Автора в кампанията си да покаже снимки на пияни англичани по английските улици е пропуснал само едно – според градските легенди английските младежи не носят на пиене. Ако беше постнал снимки на български петнайсет годишни „юнаци” от която и да е селска кръчма как друсат гюбеци на кило ракия щеше направо да ”удари в земята” всеки английски тийнейджър.      Но да се върнем на основната теза на статията: „... не кочината каля прасетата, а прасетата кочината. И където са свинете, там е и мръсотията, и помията... не обратното!      Аз бих казал, че е точно обратното - прасетата търсят най-лепкавата кал, за да си направят кочина. И резонно се появява въпроса „Защо английските прасета са намерили добра почва у нас?”. Автора на статията веднага отговаря: „Може би проблемът е и в хотелиерите, че са станали хотелиери и се опитват да изкарат някой лев. Може да е и в собствениците на барове или пък в доставчиците на алкохол.      Не може би, а точно това е истината. Въпросът е как решаваме проблема ...                  Но това не е всичко. Някои автори стигат дори по-далеч: http://borsi.blog.bg/novini/2013/10/02/turizmyt-v-bylgariia-divacite-parite-i-kulturata.1155174      Тук въпросния „всичкоразбиращ” коментатор и икономически „анализатор” твърди, че алкохол и туризъм вървят ръка за ръка: България винаги е била дестинация предимно за бедни, още от 20 те години на 20 век и това много трудно може да се промени! Освен немците, всички останали туристи от севера (включително братушки и поляци) наблягаха на алкохол, купон и това бе една от малкото причини да идват тук  по време на социализма и сега.      И дори сме на прав път, защото: „Богатите или културни туристи са като богатите и културни инвеститори – те не идват сами, а почти винаги следват бедните, авантюристите и тълпата, привлечени от любопитство” ... Само, че не си дава сметка, че никой културен турист няма да се качи в един самолет и да тръгне на почивка с банда пияни сънародници. Не съм чул общество, което да върви след най-пропадналата, маргинализирана част от него и да е просперирало.      Не стига това, ами автора намесва и културния туризъм: „Ако толкова искате да им вкарате култура, направете широка реклама на музеите, организирайте концерти, канете изпълнители в комплексите и.... раздавайте флаери, на тия които имат по трезвен вид!” ... Моля ви, хора, спрете се, много ви моля. Чуждите пияндета оповръщаха златните пясъци на слънчевите ни брегове. Което в случая със „Златни пясъци” и „Слънчев бряг” може да не се смята за чак такъв проблем, имайки предвид, че повръщаното почти се слива с цветния колорит на половината им ново строителство. Но, я си представете същите тези чуждестранни пинядета да оповръщат Римските терми във Варна, Бачковския манастир, Стария Пловдив ... А недай си боже бойкоборисовото ковчеже с мощите на Иван Рилски в Созопол – направо не ми се мисли какво ще стане. Не заради друго, а защото Бойко Борисов може да го приеме лично и поредния международен скандал не ни мърда.        Моля да бъда разбран правилно: Не оправдавам в никакъв случай пияндетата – нито блгарски, нито английски, нито каквито и да било други. В конкретния случай това е проблем на британското общество. Може би щях да се присъединя към тази фейсбук група, че името на България е включено некоректно в контекста на филма, ако не си задавах следните два въпроса:  
Как стана така, че само за двайсет години от соцдестинация превърнахме България в туристически рай за най-пропадналата част на всички общества?

Защо, докато британски младежи идват у нас да покажат най-големите си магарии, в същото време българските им връстници драпат да стигнат до Лондон, за да търсят работа и реализация?
                 Няма какво да се лъжем, този филм можеше да бъде и руски, холандски зимбабвийски и т.н. (е, ако беше руски можеше да се сметне за скрита реклама). И със същия „успех” щяхме да събираме снимки на пияндета от Русия, Холандия, Зимбабве ...  Не е това начина да превърнем България от кочина в нормална държава. Не е начина да показваме клечката в чуждото око, а да не виждаме гредата в нашето.        Кой е виновен, че в България идват най-големите отрепки? Ние! Самите ние и никой друг. Презастроихме курортите си - заведения, хотели, сергийки, които се срещат по целия свят (е, китайски гащи трудно ще намерите във Венеция, или Ибиза, например). Важното е хотелите да изглеждат луксозни. Но влезли туристите веднъж - никога не биха повторили. Освен, ако този турист не е дошъл за евтин алкохол и евтини проститутки (все неща от сивия и откровено нелегалния сектор в икономиката). На повечето дори не им се налага да плащат за проститутки  - вече е достатъчно да се казват "Джони", да черпят едно питие, да обещаят едно гости в Лондон и една дузина кифли са им "вързали". Как всички тези все повече хотели да привлекат туристи за следващия сезон? Разбира се, като загърбят доскорошния си контингент от семейни туристи и се ориентират към алкохолизирани "Джони"-та. На тези "Джони"-та нямат нужда от нищо друго освен привиден лукс, басейн с бар и евтин алкохол. Хотелите няма нужда да обучават кадри. Достатъчни са поредната порция кифли, доставени директно от абитуриентските барове на селските прогимназии с амбиции да се "уредят" на Запад.      Точно по този начин скапахме не само масовия туризъм за почиващи, а и културния туризъм в България. Защото, както казах в началото - нормалния турист няма да се качи в един самолет с алкохолизирания "Джони".      Един пример от личен опит. Миналата година по това време ходих с роднини до Будапеща на екскурзия. Оставихме някой друг форинт по ресторанти, но основно отидоха за музеи. На отиване самолета беше пълен. На връщане - няколко такива като нас, които се връщаха от екскурзия и няколко унгареца, които още на летището бяха отворили бирите. Идваха да си изкарат един "страхотен" уикенд в България. Нямаше нито един унгарец, който да идва на екскурзия до България и да остави някой друг лев по музеи. Мисля, че няма нужда да споменавам, че самолета беше полупразен. До тук с "кирията" от "Джони"-татa.         Всъщност, от цялата работа някой печели. Кой е този „някой”? Много ясно – търговците на плът, дрога и контрабанден алкохол (т.е. български, но без бандерол). Тези хора „въртят” туризма в България.Тези хора нямат интерес в България да има нормален туризъм и да идват нормални туристи, защото от тях те не могат да печелят Т.е. от тези туристи може да се печели дори повече, стига да знаеш как, но е много по трудно, както се казва „само с ядене не става, трябва и акъл”.
    
Кой губи? На първо място България, защото вече сме се оформили като алкохолна туристическа дестинация.      
 
    
Дали можеше да бъде различно? Разбира се. Показва го една Хърватска – като се ориентира към съвсем друг тип масов туризъм, т.е. към друг контингент туристи. Със значително по-малък брой туристи Хърватска си докарва същите, ако не и повече приходи.
     Добри практики може да се намерят дори и у нас – Албена. Няма никакъв шанс подобен филм да  бъде сниман там. Нещо повече, доскоро омразната соц архитектура на Албена днес ни се струва рай пред хаоса на новото строителство на презастроения Слънчев бряг.
     А какво да кажем за възможностите за културен туризъм? България е втората страна в Европа и третата в света по брой на културни паметници на кв.м.
     Възможности за развитие има много. Но това в момента няма как да се случи, защото Албена е изключение, а Слънчев бряг е правило. Няма как да се случи, докато реагираме по този начин на филми и репортажи като този на ВВС – „с чифте пищови, запасани на гол тумбак”. Трябва да разберем, че за да има България добър имидж пред света, трябва първо да си подредим държавата. Тогава няма да идват разни дегенерати на алкохолен туризъм, а истински туристи на почивка, които за разлика от пияндетата има някакъв шанс да разгледат и „Рилския манастир”, да оставят някой друг лев по музеите.
 
     Всъщност може да се окаже, че ВВС ни е направило услуга – да осъзнаем, че повече така не може, че този начин на действие само ни води към пропастта. И шанс има, стига да си направим правилните изводи и да реагираме по правилния начин.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: svilen75
Категория: Забавление
Прочетен: 240084
Постинги: 68
Коментари: 153
Гласове: 343
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930