Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2013 14:01 - Да спрем кранчето на поръчковите социолози
Автор: svilen75 Категория: Забавление   
Прочетен: 2085 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 28.03.2013 14:03


         За никого не е тайна, че в последните години голяма част от българските избиратели гласуват не „ЗА някого”, а „ПРОТИВ някого”. Така да се каже, избират по-малкото зло.

            Но в последните години се забелязва и още една много тревожна тенденция – избирателите да гласуват не по собствени убеждения, а съобразно прогнозните резултати от изборите.

            Колко пъти сте чували следните думи: 

„Ще гласувам за „А”, защото не виждам по-добър избор” 

„Ще гласувам за „А”, за да не спечели „Б”” 

„Искам да гласувам за „А”, но ще гласувам „Б”, „В” или „Г”, защото „А” няма шанс да влезе в парламента”

„Ще гласувам за „А”, защото всички ще гласуват за него”

            ... Последните две твърдения винаги са ме изумявали, но за съжаление съм ги чувал много често.

            Кой казва коя партия води, коя партия има или няма шанс да влезе в парламента? И най-вече - защо да му вярваме?

            Отговора, разбира се е – медиите. Този, който си осигури медиен комфорт има най-голям шанс. Но има една ниша в медийното отразяване, която значително оформя изборните резултати – социологическите изследвания.

            Дори тези изследвания да са коректни, не може да се отрече техния ефект върху нагласите на избирателите. Разбира се, това е нож с две остриета. Така, както водещата сила може да се къпе в самодоволство поради резултатите от социологическите изследвания, така тези резултати могат да доведат консолидиране и сплотяване на другия лагер.

            А какво става, когато социологическите проучвания показват поръчкови резултати? Има ли някой, който се съмнява, че такива изследвания съществуват? Как ще коментирате последното социологическо изследване, цитирано в линка?

www.dnes.bg/obshtestvo/2013/03/28/gerb-vodi-dvoino-na-bsp-shokiraha-taini-izsledvaniia.183979

            Отговорът е: Социологически изследвания губят своята представителност, а социолозите стават чисто и просто част от пропагандната машина на партиите. Много често това става тайно, чрез подставени поръчители. Но в същото време тези социологически изследвания не губят своето влияние върху избирателите и ги подтикват да вземат решения на база лъжливи прогнози.

            И тук резонно изниква въпроса: Колкото и недемократично да изглежда, дали няма да е по-добре да се забрани медийното отразяване на социологическите изследвания по време на предизборни кампании?

            Някой ще каже – социолозите ще загубят работата си. Не, няма да загубят работата си. Тези социолози, които са коректни пак ще могат да извършват своята дейност – ще могат да предоставят резултатите от своите изследвания на поръчителите. Само няма да могат да ги оповестяват публично. Ще загубят работата си само недобросъвестните социолози, които са продали своя професионализъм в услуга на дадена партия.

            Всъщност не съм сигурен доколко последните могат да бъдат наречени професионалисти. Защото те не вземат поръчки за изследвания и анализи, а им се плаща да изнасят предварително поръчани резултати. А това съвсем не е социология.





Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: svilen75
Категория: Забавление
Прочетен: 239919
Постинги: 68
Коментари: 153
Гласове: 343
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930